Jak jsem sel do kina na The Passion of the Christ...

Do kina nechodivam zas tak casto, ale toto jsem si nemohl nechat ujit. Mel Gibson natocil film, jeste ho nikdo nevidel, ale nedala se zapnout televize, pustit radio, otevrit noviny, aby tam o tom neco nebylo, se zvlastnim durazem na to, ze film je anti-semitsky. Podezrele bylo, ze nejvic vriskala media, ktere jsou znama svou levicovou inklinaci - od rudych New York Times az po CNN (Communist News Network). Ceske noviny jak znamo papouskuji pouze levicove zapadni zdroje a tak to tam nebylo lepsi.

Kdyz ovsem film konecne prisel do kin - presne pred 12 dny, tak se stalo neco, co ty novinarske levicove svine nepredpokladaly - film je absolutni hit! V okamziku kdy to pisi film zatim celkem vydelal 212 milionu dolaru, z toho behem prvniho vikendu 84 milionu dolaru, promita se v 3170 kinech a prumer za jedno kino je 27,554 dolaru. Cerstve udaje si overte na webpage www.movies.com . Mel Gibson do toho sam dal 25 milionu za produkci filmu, dalsich 25 milionu za distribuci a vsechno co film vydela nad 50 milionu je jeho profit - takze Mel se smeje celou cestu do banky.

Ovsem neni nad to videt to na vlastni oci. Pockali jsme 9 dnu, protoze fronty v kinech na film byly hrozne a ja od doby, kdyz jsem pred vice jak triceti lety stal ve fronte na karlovarske oplatky, odmitam stat ve fronte na cokoliv a basta. Byli jsme na tom vcera vecer v nasem vesnickem kine o sestnacti promitacich salech, z cehoz ctyri promitaly jen tenhle film - porad dokola.

A bylo jasno. V celem filmu neni po anti-semitismu ani stopy. Novinari lzou! Eventualne zacalo byt i jasne proc asi... Film je technicky na hranici dokonalosti a jestli pristi rok nepobere celou radu Oscaru, tak se Academy zcela znemozni a bude mozno Oscary zacit ignorovat, protoze nebudou vubec podstatne.

Hudba z filmu je taky dilo samo o sobe. Mam pro filmovou muziku slabost uz od casu Ennio Morricone a usi mam taky v poradku. Uz v uvodni sekvenci hudba pripomina Gladiatora nebo Black Hawk Down s nejakymi neobvyklymi africkymi nastroji - ovsem to napsal Hans Zimmer a toto napsal John Debney... a poradny surround sound v kine taky udela ten spravny dojem na technokrata.

Pribeh zname skoro vsichni, film se presne drzi predlohy a tak vsichni dopredu vi, jak to nakonec dopadne - takze v tom to neni. To kouzlo je v tom podani. Film nerika nic noveho ci objevneho - film pouze pripomina. Tem, kteri zapomneli a zapominaji dnes a denne. A je toho treba, nebot "ti, kteri zapominaji na minulost, si ji budou muset zopakovat" (Santayana).

Pribeh je znam, byl zobrazen presne tak, jak je to v Tluste knize, presne tak jak jsem se to kdysi ucil ve skole v nabozenstvi, vizualne se Gibson inspiroval i obrazy starych mistru; pozy a manerismus zobrazene pred stovkami let Rafaelem, Carravaggiem byly uplne zretelne. Kdo jen jednou prosel alespon jednu ze tri krizovych cest, ktere maji na Svatem Hostynku, tak nepotrebuje ani cist anglicke titulky a ta aramejstina mu tam ani nebude pripadat divna. "Je to tak, jak to bylo." - rekl pry papez, i kdyz to pozdeji Vatikan poprel. Pri scene snimani Jezise z krize jsem si uvedomil, ze je to uplne stejne, pozice, postavy, pozy jako na mramorovem sousosi co stoji v kojetinskem kostele pod podloubim na prave strane - asi je to kopie nejakeho italskeho stredovekeho mistra.

Film ma to prave filmove kouzlo, ze vas vtahne do deje, ze za chvili zapomenete, ze sedite v kine a plne to vsechno prozivate. Za par minut zapomenete, ze postavy na platne mluvi nejakou divnou reci a ze vlastne ctete titulky. Na mne ty postavy jako by mluvily cesky! Tak je to sugestivni! Vsechno zacina scenou kdy Jidas dostava penize, za to ze vojakum oznaci Jezise. Mesec se triceti stribrnaky leti ve zpomalenem zaberu vzduchem, Jidas ho chyta, penize vypadavaji a kutaleji se po zemi, Jidas pada na kolena a chnape po penezich a on to nebyl Jidas, on to byl Vaclav Klaus a rikal: "Neznam zadne spinave penize!" To je to filmove kouzlo! Jidas se pak obesi u chcipleho kone. Spatne svedomi. Vaclav Klaus se zatim opratce vyhyba - zretelne na spatne svedomi kasle.

A o tom anti-semitismu. Neni tam. Slovo Zid zazni v celem filmu trikrat a vzdy v souvislostich popisnych, nikoliv obvinujicich. Jezis byl zrazen, obvinen a zavrazden svymi vlastnimi. Luzou sveho vlastniho naroda. Pontius Pilatus s tim nechce nic mit, posle ho k Herodovi, ten Jezise posle Pilatovi zpatky a luza porad trva na krvi - ta luza je tam uplne fascinujici. Luza zadajici na Pilatovi propusteni vraha Barabase, ale zadajici vrazdu nevinneho Jezise - to je jako v Ceske republice! Pontius Pilatus Havel amnestuje vrahy jako na bezicim pasu a myje si ruce na Kredu a prijima cestne doktoraty v Indii, ale kdyz komunisticka luza zada vezneni nevinneho Hucina - Pontius Havel neslysi... pokrytec.

A pak presne podle dva tisice let stareho scenare - Jidas zradi Jezise v Getsemanske zahrade tim, ze ho polibi a Jezis rika: "I knew it was you, Fredo - you broke my heart!", historie se opakuje a vsechno souvisi se vsim a Petr trikrat zapre sveho mistra jako u vyslechu na StB, presne jak mu to bylo predpovezeno. Scena bicovani Jezise pred ukrizovanim je temer hodinu dlouha a je to tak realisticke, ze krev strikala az do prvnich rad - snad proto tam nikdo nesedel.

Na mne osobne nejvic zapusobila zcela vedlejsi scena, v bibli se nevyskytujici, takze to asi byla Gibsonova idea (ale pusobive je to stejne) kdy Marie, matka Jezise, prichazi do nadvori, kde pred chvili skoncilo bicovani Jezise, u ktereho se stridalo nekolik Grebenicku a Doubku. Ohlazene a oslapane kameny dlazdeni jsou posety strikanci a louzemi krve. Marie klesa na kolena, zena mezi padesati az sedesati lety a s nepritomnym vyrazem v obliceji, vyrazem, ktery mnozi z vas urcite nekde videli, kusy platna vytira louze krve, protoze je jasne, ze ta krev tam na te zemi nema co delat, ze musi byt uklizeno. A me proletelo hlavou, ze pred padesati lety ve vesnicich Moravy, Cech i Slovenska byla snad kazda druha zena pokrtena jmenem Marie. Kolikrat se ta situace prehravala tam, kolikrat se historie opakovala tam v te vzdalene zemi, kde jsme se narodili, kolikrat trpici zena jmenem Marie utirala louze krve, louze krve nevinnych, aby bylo uklizeno. A kdo asi uklizel krev na Pankraci? Temer tri sta oficialne popravenych nevinnych (a dodnes za ty vrazdy nikdo nepotrestany) a dalsi stovky neoficialne a tisice proste utlucenych a zastrelenych "na uteku od spravedliveho trestu ulozeneho jmenem lidu" (cti luzy)? Tam krev netekla?

A znova ta fascinujici luza - ta silici, rvouci, primitivni spodina, volajici po krvi - ten hnusny dav by mel dostat Oscara za nejlepsi herecky vykon, ne nejaky jednotlivec. Ty roztlemene tlamy, vrestici "Zadame nejtezsi tresty!" a Pujmanovske "Psovi psi smrt!" a "My delnici z Kolbenky (pozdeji CKD Praha) zadame smrt pro agenty imperialismu!" a Jezis nechape, proc ho ten dav, kteremu nic neudelal, tak nenavidi a zda ho ukrizuji a nebo zda muset muset kopat uran do tabora Nikolaj a co je vlastne horsi. Jezis je zmitan nejen ranami bice, ale i otazkami, zda muze mit clovek uctu k narodu, ktery je tvoren takovou luzou, ktera ani po letech nema zajem na spravedlnosti a zda narod bez spravedlnosti je vubec narodem, zda neni jen tou beztvarou a bezcharakterni luzou.

A Jezis je pak pribit na kriz na hore jmenem Golgota. Umirani dlouhe. Mozna az se tenhle film bude promitat v ceskych kinech, tak si cesti vlastenci budou pochvalovat, ze o co jsou Cesi lepsi a svetovejsi nez Rimane, protoze kdyz popravovali tech tri sta politickych veznu na Pankraci a dalsi tisice zavrazdenych v "napravnych ustavech", tak velka cast nebyla ukrizovana, ale pripoutana na takzvany lamaci stul, ktery odsouzene obeti komunista zlomil vaz. Ooo jak humanni, ooo jak ceske... O tom ceske noviny nepisou. Luza o takove informace nema zajem. Neni spolecenska objednavka. Vaclavove se nechteji "divat do zpetneho zrcatka".

A pak byl konec. Tedy filmu. Pribeh se odehrava porad dal a dal. A nebyl jsem si vubec jist, kdo vlastne zabil Jezise Krista? Nebyli to Cesi???

Rosta

-------------



BACK